Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná

Pamiatky/Monuments

Secesná radnicaDominantou námestia v Nitrianskom Pravne je stará radnica. Pôvodná budova pochádzala z roku 1640 a bola v nej mestská vináreň s liehovinovými mestskými pivnicami. Oficiálne sa nazývala „Weinhaus", alebo „Weinstübel", z čoho vzniklo skomolené meno „Bajnštíbel" používané domácimi obyvateľmi.

Po prestavbe v roku 1808 sa hostinec premenil na hotel. Od roku 1815 v nej sídlil magistrát mesta. Do súčasnej podoby bola rekonštruovaná po opakovaných požiaroch v rokoch 1899 a 1901. Projekty vypracoval miestny rodák Anton Briestenský ml. a stavbu realizoval ďalší rodák Anton Kôberling.

Budova v prevládajúcom secesnom štýle je dvojpodlažná s obdĺžnikovým pôdorysom, stredným rizalitom a mansardovou strechou. Uprostred čelnej fasády je balkón. Po oprave a rekonštrukcii v roku 1981 v nej bola zriadená veľkoryso riešená svadobná miestnosť so stropnými maľbami od akademickej maliarky Margity Štrbíkovej.

Dnes v nej sídli obecná samospráva a budova sa využíva na administratívne a reprezentačné účely.

 

🇬🇧

Town Hall, Nitrianske Pravno

The dominant figure of the square in Nitrianske Pravno is the old Town Hall. The original building was built in 1640 and was originally an urban wine bar with wine and spirits cellars. It was officially called "Weinhaus", or "Weinstübel" which resulted in the garbled name "Bajnštíbel" used by local residents.

After the reconstruction in 1808, the inn was turned into a hotel. Since 1815, it was the seat of the municipality. It was reconstructed to its present form after repeated fires in 1899 and 1901. The projects were developed by the local native Anton Briestenský jr. and the building was built by another native Anton Kôberling.

The two-storey building in the predominant Art Nouveau style has a rectangular ground plan, a central buttress and a mansard roof. In the middle of the front facade is a balcony. After the repair and reconstruction in 1981, a generously designed wedding room with ceiling paintings by the academic painter Margita Štrbíková was established there.

Today, it houses the municipal government and the building is used for administrative and representative purposes.


 
webygroup
ÚvodÚvodná stránka